Sunday, April 28, 2013

Restorasi - Gosok

terpaksa mengelak untuk mengayuh bersama rakan2 .. nampak gaya nya cuti hujung minggu saja yang ada kelapangan untuk aku mengerjakan projek restorasi ni .. lain2 hari bekerja nampak sukar, bila sering kali pulang lewat dari pejabat .. perlahan2 menggosok rim yang nampak gaya harus ditukar sahaja .. lebih senang kerja ..


gosok .. gosok .. gosok sampai berkilat ..

Sunday, April 21, 2013

Restorasi - Barai

11 hari berlalu tanpa sehari pun aku memikir sejenak pasal basikal karat tu .. bangun pagi tadi, lepas sarapan aku capai toolbox dan baraikan setiap bahagian yang boleh dileraikan .. bermula dgn saddle dan seatpost .. kemudian rim dan tayar .. brake dan mudguard .. rantai dan seterusnya crankset .. ada satu masalah, handlebar tak leh nak bukak .. sepit udang pun sama ..


penyelesaian .. bawak ke BEST .. mungkin wan boleh bantu .. alhamdulillah .. handlebar berjaya dipisahkan .. namun sepit udang tidak berjaya .. tak mengapa .. balik ke rumah aku simpan semua bahagian2 tu .. perlahan2 aku merangka pelan tindakan ..



Enjoy ride, be safe ..

Sunday, April 14, 2013

Ride - Bukit Cherakah Revisit

dah lama rase nyer tak mari kayuh ke sini .. dulu2 masuk sorang2 .. klu ade geng pun , wak rosni .. melayan la end to end .. hahaha .. baru 10km jerrr .. hmm last skali pun maghi sinin dok melayan butet .. butet pun dah pindah ke kajang ..


Reunion - Revisit
kesempatan hujung minggu lalu rotor x team bercadang utk kayuh luar kawasan .. shah alam pun kire slalu sgt dah .. so timbul cadangan utk masuk ke bukit cerakah .. cantik jugak tuh .. kire sdg2 jer lah .. lagi pun kali nie ada anggota baru yang ikut sama .. baru tak baru la .. klu ke kayuh bukit cerakah kire pengalaman baru ler kat dia .. sape tuh ? dia lah abg halim dan anak lelaki nyer ..

Bukit sama didaki ..

kayuhan kali nie turut disertai oleh butet .. rindu katenyer .. tak tahu lah dia rindu kat ape .. kat rotor x ker atau rindu kat aweq2 pengunjung taman pertanian nie .. hahahahha .. jgn dok buat tahana naa ..

Kenangan di Puncak Kaktus

seperancangan .. kayuhan bermula dari stadium sultan sulaiman klang .. dgn line up seperti biasa abg wahid, raja hasan, pesot, fifi, halim dan son .. farid khabar nya pun nak ikut sama .. tapi aku ada rancangan baik utk dia .. kasik tinggal lah .. lambat sgt .. org cakap kul 9 .. kul 9 lah .. lambat mmg terima akibat nya ditinggalkan ..


Suasana kayuhan yang nyaman

butet menanti di bukit cerakah .. antara lain tujuan nyer ialah nak menunjuk kereta baru .. tahniah tet .. almera tuh from nissan .. sampai di pintu masuk taman .. lepak2 dulu isi perut kasik mampat .. tumpat dan sendat .. baru sedap nak kayuh nanti .. itu pun klu larat lahh ..

Bukit Sapu Tangan


enjoy ride, be safe ..

Wednesday, April 10, 2013

Restorasi - Parah

basikal yang dibawa balik tempoh hari masih terbiar tanpa perhatian .. parah nie klu tak diberi perhatian mau bertambah koleksi besi buruk kat laman aku .. petang tu aku keluarkan kamera dan basikal tu .. dgn harapan untuk memberi sedikit fokus ..




ahhh mmg parah kali nie .. selepas beberapa keping gambar diambil .. berat jugak aku nak membaik pulih basikal nie .. karat .. 100% menyelubungi setiap bahagian basikal yang berbesi .. handlebar, frame, mudguard, crank, rantai, cover rantai dan rim .. berat mata memandang .. aku sorong balik  basikal ke dalam ...

Monday, April 8, 2013

Restorasi - Pulangkan

pagi nie, kami dah nak balik ke klang .. aku duduk kat blkg sambil menunggu gee siapkan sarapan pagi .. pandangan aku terpaku pada sebuah basikal di bawah pokok .. saiz 12 atau 16 dalam telahan ku .. dlm perkiraan kasar .. secara fizikal basikal lengkap .. cuma keadaan agak lusuh .. mungkin kerana terdedah kepada cuaca panas dan hujan ..

aku amik keputusan untuk bawak balik basikal tu .. dlm kepala dok berangan .. King of Restoration versi klang ..


Enjoy ride, be safe

Sunday, April 7, 2013

Restorasi - Album Lama

Penang - .. malam tu, bila amin dtg ke rumah .. kami membelek2 album2 gambar lama keluarga yang masih dalam simpanan .. dari zaman tok chik chop sampai la ke zaman kami .. huh .. beratus2 keping kami belek .. sekali lalu ...

sekali sekala mak menyampuk menceritakan hal gambar2 tu ..

Enjoy ride, be safe ..


Sunday, February 17, 2013

Ride - Jalan Keretapi Lama

100th years Anniversary  

Image courtesy of Claire Grey
Jalan Keretapi Lama is well known route among world bike traveler .. the railway has link Klang and Kuala Selangor .. it was established in 1913 by Federated Malay States Railway .. the first stage was between Connaught Bridge Junction to Kapar, build on 1st February 1913 .. and then from Kapar to Jeram on 1st June 1913 .. the next stage was from Jeram to Assam Jawa on 1st September 1913 .. the final stage of the railway completed to Kuala Selangor on 15th February 1914 .. it took only a year to connect Klang and Kuala Selangor via railway system ..

Image courtesy of Claire Grey
Stations and halts was built within this track line .. Connaught Bridge Junction, Klang North, Sungai Putus, Parit Chambrong, Vallambrown, Sungai Perepat, Kapar Hilir Halt, Kapar, Jalan Arab, Suara, Sungai Sembilang Halt, Jeram, Raja Abdullah, Sasaran, Bukit Changkat Halt, Assam Jawa,Teluk Piah and Kuala Selangor .. with total length of 47.1km.

We have make it !!!
Now in 2013, it is 100th years Anniversary of this railway .. I took this special time to make a remembrance ride along the railway from Connaught Bridge Junction to Kuala Selangor ..

To view full album click here ..

Cronology in search of the Lost Railway Klang-Kuala Selangor
http://deanbikes.blogspot.com/2013/01/project-jalan-keretapi-lama.html
http://deanbikes.blogspot.com/2013/02/ride-padang-jawa.html
http://deanbikes.blogspot.com/2013/02/ride-bukit-kerayong.html
http://deanbikes.blogspot.com/2013/02/ride-jalan-keretapi-lama_12.html

Thanks to Wan Mohd Faiz, Abdul Rahim Mahmuddin, Ija Zahri, Azizan Zulkifli, Raja Hassan, Rosni Mohd Amin, Husaini, Mohd Faisal Mullah, Hamdan Sharif, Hafifi Muhamad, Raja Sutan, Fariq Arbai and Rotor X Team .. so do Darul Ehsan Touring Cycle ..

And special thanks to Claire Grey .. Click below link

Enjoy ride, be safe ..