Monday, June 24, 2013

Tour - Langkawi Round Island

Langkawi .. Pulau Lagenda

After almost an hour resembling up the bike

aku kembali dgn misi berbasikal menjelajahi pelusuk mu .. tiada agenda khusus, cuma sekadar  melewati tempat2 yang pernah aku lalui suatu saat dahulu .. ketika mana aku ke mari mencari sesuap nasi dan sekelumit pengalaman .. itu cerita suatu masa yang lalu ...

hmm kenapa langkawi ?.. aku pun tak terfikir seawal rancangan nya utk kemari pun .. memandangkan kedudukan nya agak terkeluar dari lingkungan bayangan kayuhan2 yang terancang .. ahhh pedulikan ..

perjalanan bermula dgn keretapi dari KL Sentral ke Arau, perlis .. 10 jam perjalanan dgn jarak lebih 400km memberikan sedikit rasa kebas dan adventure .. yang tersendiri .. sambil menggamit kenangan dan memori 'Kapling2x' .. pun suatu masa dahulu .. ahh persetankan .. siapa lagi yang masih  mengingatinya ... 

terima kasih kepada hafifi, raja, pesot dan aery .. yang menghantar aku ke stesen komuter klang .. pesot pun akan ke langkawi jugak .. dgn bas .. seminar apekebale ntah ?.. jadik nya akan ketemu jugak besok pagi ..

tiba di arau seawal jam 7 pagi .. mmg awal kata station master .. biasanya jam 8 atau sembilan .. sarapan ringkas di warung makcik, dan aku tahan teksi utk ke kuala perlis .. dgn jarak sekitar 20km .. sampai di jeti .. pesot sudah menanti .. feri jam 0930 pagi ..

alhamdulillah pelayaran lancar .. laut tenang .. dlm masa 45 minit kami sampai ke jeti kuah .. hari pun cerah .. pesot dan aku cuma sampai sini saja .. lepas nie kami dgn haluan dan agenda masing2 .. dia ada kursus dan lawatan kerja ke kilang minyak gamat .. antara agenda nyer lahhh .. aku pulak ade satu pulau utk di pusing .. yeah !!!!

cari satu sudut yang terpencil jauh dari orang ramai .. aku mula kerja2 memasang basikal .. berpeluh jugak lah .. walau tanpa tekanan dan perhatian org ramai .. hampir sejam jugak nak siap pasang pannier depan dan belakang .. huh .. rehat kejap .. 40 kilo yang digalas dari semalam .. dah siap utk dilanyak tunggang terbalik .. info:- basikal +- 15 kg, cargo 25 kg .. mungkin lebih ..

bismillahi rahmani rahim .. snap dulu gambar sekeping kenangan .. dan pembakar semangat buat kawan2 yang bertugas dan menghadapi jerebu di klang .. hehehehhee .. peace yorrr no war .. no women no cry .. lets rite .. (gambar di atas tuhhh)

lepas zohor .. aku masih di kuah .. pulun .. dan ke masjid lama kuah .. ziarah kubur amy .. yang pergi meninggalkan kami pada 18 september 2001 .. alfatihah ..

hmmm .. buntu .. nak kemana sebenarnya aku nie ? masih kabur dgn rancangan kayuhan kali nie .. mmg semberono jer ke sini .. apakah ke pantai cenang dan checkin hotel dan kayuh .. atau terus mulakan kayuhan satu pusingan hari nie .. jam telah menunjukkan lewat 3 petang .. klu pun ke tanjung rhu .. cuma kurang dari 30 km jer .. busuk2 pun 3 jam .. sambil lewa kayuh ..

ke tanjung rhu ayoohhhhh ... aku belek-belek peta pelancongan langkawi .. ade Wildlife Park,
Perdana Gallery, Jetty Kilim, Durian Perangin Waterfall, Telaga Air Hangat, Black Sand Beach on the way to Tanjung Rhu .. Menghala ke Tanjung Rhu melalui Jalan Air Hangat, bahagian barat pulau .. kawasan estet getah sepanjang Kisap dan kaki Gunung Raya .. Wildlife Park ? tak ingat tempat nie .. mungkin baru jugak kot .. aku lewat saja terus ke Galeria Perdana .. secara teknikal nyer galeri nie stor hadiah dari  kerajaan2 dunia luar kepada mantan perdana menteri malaysia .. Tok Dhet ..

aku tak amik masa lama kat sini .. sekadar melepaskan lelah .. dan meninjau keadaan luar galeri saja .. rasa nya bahagian dalam .. masih tak berubah dgn barang2 pameran ... jalan ke jeti Kilim rupanya bersebelahan galeri saja .. apa sebenarnya Kilim nie .. menjadi persoalan aku sejak dulu .. cuma dengar2 saja ..

lebih kurang 800 meter dari jalan utama sudah sampai .. jeti kilim adalah pintu masuk ke Kilim  Geopark .. geopark ? pls google .. didominasi dgn bakau2 dan pokok api2 .. bahagian pantai nya
dipagari bukit2 batu kapur dan turut menempatkan beberapa buah gua .. seperti gua kelawar dan gua cerita .. hahahah gua kelawar .. teringat pulau gua kelawar, pulau jerjak .. itu satu kisah yang lain pula ..  

kayuhan diteruskan ke Telaga Air Hangat .. dan seterusnya ke Tanjung Rhu .. masih seperti dulu .. pantai nya .. putih dan bersih .. dan lengang ..mmg damai dan terasing yang aku rasa kan ... aku tinggalkan basikal dihujung jalan .. dgn 350D di tangan .. aku melangkah malas menyusuri pantai .. berkaki ayam di gigi air .. bekas tapak kaki aku di padam ombak2 kecil .. seperti mahu menghapus jejakku .. tanpa meninggalkan bekas dan berita ..

matahari telah pun jauh condong .. aku lelah .. dunia hanya sementara .. ku kejar masa .. itu pasti .. antara bait2 yang lintas ketika itu .. lamunan ku terhenti tika aku sedar tiada tempat utk bermalam lagi ..

Day 1 - Facebook Album 

enjoy ride, be safe

No comments:

Post a Comment