Tuesday, June 25, 2013

Tour - Langkawi SDay+1

awal aku bangun .. yang sebetulnya aku tak leh lelap semalaman .. lepas jer subuh, aku terus ke pantai .. bulan masih terang .. pasti kesiangan .. betul2 dia atas kilang semen teluk ewa .. air surut .. aku turun ke pantai .. morning beach walk .. menyaksikan hakisan, bila alam menuntut haknya .. tidak ada apa yang mampu menahan ..

Kilang simen dan pelabuhan Teluk Ewa

bertembung dgn satu pasangan tua yang sedang bersiap utk ke laut .. allahu akbar .. aku tak ingat nama nya .. sekadar berbual kosong bertanya itu dan ini tanda ramah .. mmg ramah sgt ker aku nie ? hmm .. mungkin ini tanda2 kekosongan jiwa bila kayuh sendirian .. entah yer, entah tidak ..

hari makin tegak .. dah siap berkemas aku mula hari ini dgn kaki kanan .. keluar ke jalan utama terus nampak warung .. hmm roti canai .. pekena dulu lah .. 2 keping roti kosong dan secawan nescafe tarik . insya allah cukup utk perjalanan pagi nie .. ya .. destinasi nya ?

Teluk Datai pagi nie .. dan patah balik keluar dan menuju ke Pantai Kok dan Oriental Village (kaki  Gunung Mat Cincang) port kereta kabel .. klu berani naik lerr . klu tak, tgk jer lah .. tapi dlm kepala otak nie .. klu dpt naik dgn basikal sekali .. aku on jer .. gayat dan takut .. tinggal kat blkg .. janji pasti dpt gambar basikal kat puncak .. dan pemanas semangat (hati) utk kawan2 .. hahahaha .. mmg jahat ..

melewati kilang semen dan kampung ewa aku mengayuh dgn perlahan .. ambil feel .. konon2 nyer .. bukan ape kawasan nie kire terpencil sikit berbanding Padang Mat Sirat dan Pantai Cenang .. benar .. rumah2 kampung masih lagi mendominasi .. biarpun ada beberapa homestay yang ala2 bertaraf chalet .. aku masuk ke satu lorong kampung .. kat depan tulis homestay inside .. ok la . ade homestay .. so next trip .. boleh dah plan .. day 1 until this point .

masuk punya masuk .. tak nampak kelibat homestay pun .. sampai ke sebuah rumah pam air ..  berderau darah aku .. bila terpandang satu papan tanda amaran .. AWAS BUAYA .. hah ?!! tempat ape aku masuk nie ? aku dah terceroboh ke dalam taman buaya ker ? perrrghhhh nasib tak baik, boleh kena ngap .. lagi teruk dari kena tangkap pengawal taman .. aku perati keliling, cuba utk merasionalkan keadaan .. ade lah sungai .. cetek dan jernih .. klu ade buaya sure boleh nampak .. ok selamat .. no buaya nor banana ..

cuma keadaan agak semak .. tak tau la pulak kot buaya dlm semak .. lagi bahaya .. ok takpa .. aku terus kayuhan masuk ikut kampung tadik .. tawakal .. dan berwaspada .. kiri kanan jalan ... sampai tiba ke sebuah rumah .. mungkin ini homestay nyer .. aku bagi salam .. tak bersahut .. kelibat org mmg tak nampak lah .. yang ada 2, 3 bijik kereta .. ahhhh .. kat mana jugak aku nie .. betul ker homestay ke hape ..

dlm kesuspenan tu aku nak blah jer keluar balik ke jalan besar .. tiba2 lalu 2 org gadis bermotosikal ..

"salam .. dik, tumpang tanya .. jalan ke dlm nie terus kemana ?", aku tanya lah .. "datai, pakcik", balas yang membonceng .. pakcik ?!! isk bior betul budak2 nie .. takkan lah kerepot sgt aku sampai diorang panggil pakcik ..

now i knew how was mr Aloy feeling ? and why he got mad ? uncle lmao .. kahkahkahkah .. huh dah  cukup matang luaran kiterang nie rupanya .. walaupun dlman masih jiwa kacau dan muda .. tak sedar2 lagik .. hakikat kubur kata mari, rumah kata pergi ler nims .. insaflah wahai kurt ..

dgn maklumat yang budak2 tadik kasik aku follow jer jalan tu .. kire shortcut ke jalan datai .. tapi takde la cut tera mana pun .. just avoid the main road jerr ..

aku keluar betul2 berhampiran Langkawi Crocodile Farm .. so amaran tadi tu mmg ada bernas nyer .. ditambah dgn maklumat dari sumber tempatan yang aku riki .. aku take port the farm location dan meneruskan kayuhan ke Teluk Datai .. cabaran mental bermula .. hari dah makin tinggi berserta laluan ke Datai .. mmg aku maklum ttg jarak nyer .. tapi tak sangka pulak bukit yang bersiri nie .. mmg  terkena aku .. dlm kepala dah set .. utk stop rehat di Air terjun Temurun .. naik bukit .. slow .. di kejauhan nampak dah puncak nyer .. pasti turun .. harap2 turun nyer tak panjang .. bukan ape .. aku cuma takut kepancitan masa nak keluar semula nanti .. biar nak masuk ke Datai tanjakan nyer panjang2 .. daripada downhill nyer .. ini shortform .. reverse thinking ..

sampai di Air Terjun Temurun .. agak mengecewakan .. tak nampak air pun .. aduhai .. mcmana nie ? enjin dah panas nie .. grrrrr .. takpe lah .. terus panjat .. akhir nyer sampai jugak ke Teluk Datai .. amik keputusan utk berehat saja di datai bay golf club .. under renovation .. besar2an nampak nyer .. club house entrance sedang dirobohkan ... green pun di olah .. aku tak nak lama di sini .. memandangkan aku kena keluar balik melalui jalan yang sama .. the road is killing me .. mmg bernanah ler .. dlm kepala dah torture .. mmg kacau jugak bila kayuh sorang2 nie .. takde sape nak bagi support .. or at least biasa nya aku yang menyaport org dgn rangkap2 bait bohong sunat .. hahahaha

"depan sikit jer lagik .. 500 meter di hadapan .. ade lah takat dada itik jer panjat" .. antara ungkapan menyedapkan hati dan perangsang utk rakan2 kayuhan .. biasa nyer laluan yang aku bawak tu aku dah tahu sgt .. walaupun pertama kali dgn basikal .. tapi dah berkali2 dgn kereta .. hambik ko kali nie ..

nak buat lagu mana ? masa nie nikmat nonton nona dan melodi mula terbayang .. kata2 tok uban berlegar2 dlm kepala hotak .. kerja bodoh .. ketawa sinis man gunung mula terngiang2 .. mmg persetan ..tunduk tawadhuk kayuhan aku .. gear mmg habis pondan dah .. demi mengelakkan kekejangan .. lebih baik gear pondan dari terlentang tgh jalan kekejangan .. berdikit2lah memanjat .. dan tiap kali downhill, take advantage .. akhirnya sampai juga ke taman buaya semula ..  alhamdulillah .. 1 lebih .. mmg terik .. klu kul 11 tadik dah terik .. bayangkan lah pukul 1 .. mmg syukur sgt2 .. rehat ...

mmg salute lah kat brader rahim resad yang all alone ride around borneo .. thru less road travel and unknown teritory of kalimantan .. you are the man .. and all the guts you have .. i wish i grow up and ride like you .. really .. pullstop .. the rest to telaga tujuh and pantai cenang .. is kacang botol .. huh .. malas nak citer ..

Day 2 - Facebook Album


enjoy ride, be safe ..

No comments:

Post a Comment