Thursday, June 27, 2013

Tour - Langkawi SDay+3

cuaca agak mendung pagi nie .. dan gerimis semasa keluar sarapan .. aduh gaimana jika hujan seperti smlm .. pasti lencun .. Cenang ke Kuah cuma 20km saja .. laluan pun normal saja .. ngak ada tanjakan yang bukan2 .. 0930 .. langit cerah, walaupun tak menjanjikan cerah hingga ke Kuah, aku tekad utk redah jerrrr .. klu hujan, basah pun basah ler ..

Dataran Helang, Langkawi

mendung sepanjang kayuhan .. antara laju dan tidak aku menekan .. sampai jer bukit terakhir aku lega .. turun saja nie aku dah sampai Pokok Assam dan masuk ke Kuah dah .. kire dah sampai lah konon2 nyer .. alhamdulillah .. sampai jer .. Dataran Helang .. langit sekadar mendung ja .. alhamdulillah .. aku pusing dan posing jap .. snap and share ..

aku terus ke port masa sampai tempoh hari utk punggah basikal balik .. huh 30 minit siap .. berbanding masa pasang hari tu .. bergegas mandi dan tukar baju .. aku ke kaunter tiket .. feri jam 230 ptg .. cukup masa utk rehat dan makan .. tapi tekak tak berapa nak masuk lah ..

pekena ayaq ja .. pukul 2 aku masuk .. masya allah .. ramai nyer org yang nak keluar .. aku ingat mai hari biasa nie .. kire orait la . senang nak masuk feri .. silap benar jangkaan aku .. bertembung dgn kumpulan kakitangan kerajaan yang berkursus dan rombongan pelajar sekolah dan dari Timur Tengah .. mmg sesak jugak .. aku ingat pesan wak jan .. Last In, First Out .. thank you bro ..

sampai di Kuala Perlis hampir jam 4 ptg .. aku angkut barang2 menuju ke terminal bas .. don't expect any bus to Klang .. at least to Alor Star or Butterworth .. ok dah tu ... alhamdulillah ... ada bas ke Shah Alam .. jam 5 ptg .. orait sgt lah tu .. ada masa utk makan2 sat ... dan tak pening kepala pikiaq lagu mana nak angkut beg yang berat2 nie ... bas sampai jer aku rodok basikal ke bawah .. dgn pannier2 semua .. naik saja bas .. mmg lelap sampai ke Shah Alam ..

puas jugak dgn adventure kali nie .. ape yang puas nyer ? kayuhan nyer kah ? klu nak ikutkan  kayuhan tidak lah boleh dibandingkan dgn rata2 tahap kayuhan org lain .. rahim resad kayuh almost 100km per day and spend a whole day ride under the sun in the palm oil state (not estate) .. couldn't imagine how far and how big the estate could be .. ..

wak dan kak ija .. panjat danau toba .. kayuh sampai kuar sampai kuar zombie kat kubur batak .. tanjakan nyer tak ingat dunia .. hinggakan mobile nye pun bisa undur .. dan rakan2 touring yang lain yang punya pengalaman ekstreme tersendiri .. aku cuma santai2 sehari tak lebih 20km .. tekak pun tak sempat kering mengayuh .. tapi aku puas .. luang masa sendirian dgn kualiti dan standard yang sendiri tetapkan .. memikirkan 10 tahun yang lepas .. masa sekarang ini .. dan 10 tahun akan datang .. ape yang dah aku buat ? masa2 yang kelam .. impian dan cita2 .. ape mungkin ia hanya angan2 kosong ? .. buang masa saja ? harapnya tidak .. penuh iktibar hidup ini .. byk pelajaran yang harus diteladani .. tindakan2 yang dipertanggungjawabkan .. ada yang mampu, ada yang haru ..

so what ?!! (hehehe these two words are just words .. but i could cut deeply and bloody to some).. ape yang akan jadik seterusnya ? apekah sempat melihat dan berpeluang lagi ? semuanya terletak di  tangan Ilahi .. aku cuma perlu menjalani hidup ini sebaik mungkin .. sebagai seorang hamba .. seorang buya .. seorang habib .. seorang anak .. seorang sahabat .. seorang pena .. dari kacamata berbeza insan2 di sekeliling ku .. mampukah aku ? memenuhi tuntutan2 tiap2 satu ..

selagi terdaya mengayuh .. aku gagahkan untuk mengayuh .. aku sedar ttg sesuatu dgn mengayuh .. kepayahan mendaki dan di bawah terik sememangnya meransang .. dan bila mana meluncur turun, penuh kesyukuran dan ketulusan .. bukan sekadar keseronokan semata2 .. jika diadaptasikan dlm kehidupan .. saling tidak tumpah .. kayuh umpama kehidupan .. hidup umpan kayuhan .. ia seiringan .. dan mungkin juga sejalanan .. seiring, sejalan ..

tapi sampai bila ? wallahu a'lam .. semoga setiap kayuhan mendekatkan kan aku dgn maksud hidup dan berakhir dlm kebaikan .. pasti akan kembali semula berkayuh di sini .. aku nak bawak la sesapa sama .. tak de la sumbang sgt kayuh cakap sorang2 .. hahahaha .. insya allah ..

akhir kalam .. wallahu a'lam .. wassalamu   

Day 4 - Facebook Album

enjoy ride, be safe

No comments:

Post a Comment