Saturday, July 17, 2021

Apa ada dgn RIDE ?


bismillah .. Perjalanan atau Destinasi ?

Bila ditanyakan aku ape yang utama dalam satu2 trip tu .. samada perjalanan nya ? atau destinasi nya ?.. aku sendiri terpegun nak menjawab .. kalau jawab "destinasi", nampak klasik sgt .. klu dijawapkan "perjalanan", nampak poyo pulak seakan2 .. dah mcm teka-teki ayam dgn telor lah jadi nya ... kalau ayam ngan telor nie .. lagi haru ..cuma yang pasti "perjalanan dulu baru tiba ke destinasi" .. takde maknanya ko check in kat destinasi, pastu keluar plak merayau 800km dan patah balik utk tido dan rehat .. klu tak membongak, bodoh namo eh .. 

Jadi dalam duduk diam2, lama2 pkp nie .. aku sedar yang ini bukan lah satu persoalan jawapan betul atau salah .. bagi aku, ia satu penafian untuk menyedapkan hati dan memenangkan diri .. mungkin trip tak seperti yang dirancang .. destinasi akhir tak seperti yang dijangkakan .. untuk mengalihkan sakit dan ketidakpuasan hati tu, kite tabur modal cerita2 yang best dalam perjalanan .. padahal ceritanya pun dah diedit as per director's cut ..  

Sejujurnya bagi aku .. destinasi tetap keutamaan nombor satu .. perjalanan pun utama juga .. tapi di tempat nombor dua, tiga dan empat .. pasal dalam setiap perjalanan akan ade R&R, ade tayar pancit, ada kawan kena tinggal dan 1010 hal-hal lain yang boleh dijadikan hal punca .. destinasi kau dah tentu sama je kat situ tak berganjak .. hotel, resort chalet, tapak khemah dah booking berbulan2 dulu masa ko rangka trip epic nie ... as same goes to plan long road trip .. aku set awal2 destinasi utk park bermalam ... laluan perjalanan plak yang paling panjang dan bosan boleh aku pikirkan .. in case of anything happen .. aku boleh swing the route to the shorter one lah if applicable .. 

Masa presentation aku jual la scenic view tercantik, less traveled road, rare iconic item along the way .. makanan eksotik, old monumen la, majestic mountain la bla bla dan bla bla ... member2 yang nak mengikut nie biasa dia follow jer . malas nak pikir ape2 .. yang dia tahu tanya .. stesen minyak tang mana ja .. itu pun bukan pasal nak isi minyak pun .. utk hal2 lain la .. washroom, rokok dan take 5 .. masa nie la akan tercuri masa perjalanan .. lagi lama dan byk stop maka lambat lah sampai ke destinasi ... 

Kedua2 perkara nie sama penting dalam sesebuah trip .. destinasi menetapkan displin dalam perjalanan .. perjalanan perlu diatur susun selaras dgn pemasaan utk tiba dgn lancar dan selamat ke destinasi .. terlalu byk cerita dlm perjalanan akan menghambarkan objektif destinasi .. sampai lewat, mood ke laut .. badan penat dan bla bla bla ... put every blames and reasonals kat destinasi plak pasal syok sgt kat road on da way tadi .. namun perjalanan yang mengejar destinasi hingga mengabaikan kiri kanan jalan pun tak semestinya patut ..

Ape yang sebenarnya aku nak sampai kan kat sini kepada diri aku nie .. rancang perjalanan, tetapkan sasaran destinasi .. supaya overall trip akan terpimpin .. tak lari jauh dari tujuan utama, agenda sampingan dan kegiatan komuniti di lokasi destinasi .. amik peluang nie utk merangka sebanyak mungkin ittenari dan tentative perjalanan .. ride atau drive .. jadi atau tidak .. samada kite atau orang lain yang merealisasikan nya .. biar takdir yang menentukan .. kite menrancang, tuhan menentukan .. kegagalan merancang, merancang kegagalan .. its sound true to be right before you left .. 

wallahualam .. in shaa allah .. 

#road2022
#roadtwentytwentytwo
#routestoturtuk
#rttt  


No comments:

Post a Comment