Monday, July 5, 2021

Tengkek - Talang Offroad Story

Semalam aku ke Pilah .. urusan kojo, rentas negeri .. lalulah simpang Tanjung Ipoh .. tak semena2 kenangan offroad epik menolak motor dgn Pak Nol terbayang depan mata .. hahahahdoi ... kisah offroad aku yg mulo2 sekali dgn RS3 .. 2015 dulu .. lama dah tapi tetap segar dalam ingatan .. 

Pak Nol .. Fb - Zainol Hamid

Tgharie tu kami sampai ke Kempung Tengkek, yang femes dgn Lata Tengkek tu .. duit den bertengkek-tengkek .. so tahu tak apo makno eh tengkek ? Tingkat .. aku ajak Pak Nol masuk sana dan mandi .. Dia tak mau .. 

"Buang masa .. kita terus saja", kata Pak Nol .. kami terus ride masuk ke dalam, ada perkampungan .. agak dah ke dalam lagi sikit aku pun berhenti kat depan sebuah rumah .. pasal ade org kat depan rumah, tu la aku berhenti .. saja buat ramah .. 

Jalan adaaa .. Entah ke mana daaa ?!!

"Ade jalan lagi ke ke depan tu ?", aku tanya ..

"Aaddeeee", sahut nya dari depan pintu .. "kobun gotah dan hutan syikit2 .. sampai ke Talang", sambung nya pelat org asli .. suku mana tak tahu la den .. tak tanyo .. 

"Talang ? Empangan tu ?", lanjut aku utk penjelasan .. mmg kami nak ke Talang lps nie .. 40km klu ikut jalan raya .. 

"Ah aaahhh 7km jer", jawabnya .. 

Ini dah kire bagus nie .. dari 40km ikut jalan raya, skrg ade short cut 7km .. offroad lagi .. mmg tak leh dgr perkataan offroad nie .. takkan kot nak bazir minyak dan masa kan .. aku toleh ke Pak Nol .. dia angguk tanda APPROVAL .. Pak Nol the Fighter ..  



"Hang jalan dulu .. selagi ada jalan kite ke depan", petua dia .. vroommm vrooommm vrooommm RS3 kami membelah kebun getah .. habis kebun, hutan macam kata org asli tadi .. betul la tu .. takkan dio nak membongak lak kan .. kampung dio nie .. tahu bonar annn .. 

Masih berlorong 4x4 kami, kami redah la jugak .. asalkan mahu, pasti jalan .. sampai la ke satu kawasan lapang .. ade cabang .. alamak mana nak ikut nie ? kiri ke kanan ke ? aku ikut kiri pasal nampak jalur nya memanjang lagi .. yang kanan tu turun kebawah .. mungkin patah balik .. lepas 50 meter dari simpang tu .. bermula lah .. dia downhill .. perghhh cantik tapi berselut .. no problem senang je nie .. first time aku nak lenjan .. kalau jatuh tu lembut empok yo .. batu kalau rebuih pun lembut tau .. 

Pak Nol lead, pasal dia tuo .. byk pengalaman sebelum tu dia dah sesah RS3 dia ke Mat Daling keluar2 dari kedai motor .. sekali dia masuk je terus melekat .. alamak .. ape hal pulak nie ? tak leh jalan ker .. terkial2 Pak Nol nak imbangkan motor dlm lodeh tu .. jatuh .. aku turun pi tolong ... mmg lembut empok .. tenggelam boot aku .. dan melekat terus selut2 .. dan chocfadge dah .. aku bangunkan motor Pak Nol dan cuba nak terus ke bawah .. lekat!!! selut plus berat aku motot tak jalan .. stay kat situ je .. masa tu baru aku tahu, tolak basikal 11kg dulu tak la teruk sangat .. hari ni aku nak kena tolak 200kg dalam hutan .. mampus ... 



Settle satu motor .. RS3 aku masih kat atas ... study sikit slop tu ... ok!! ade laluan keras dan kering .. aku ikut dan berjaya ke bawah .. tapi bernanah la jugak .. hati dah pumping .. dup dap dup dap .. kasik lepas kasik lepas doa dalam hati .. rupanya dah sampai bawah tu .. nak kena naik plak satu bukit lagi .. kering tapi beralur air .. piiiiii aku menyumpah dalam hati .. kat mulut tak keluar, pantang dalam hutan .. jgn memain .. mmg nak kena hari nie .. brraappp braaappp .. alhamdulillah kami berdua lepas naik satu2.. mungkin naik lagi senang dari turun kot .. pulas jer .. tak macam basikal .. nak cranking up,, last2 turun tolak jugak .. MTB kan .. mari tolak basikal .. 

aku ingat dah sampai atas nie cerah dan terang perjalanan ... Ooohhh tidak !!. salah dan silap sama sekali .. tak sampai ke petang cerah, rupanya ade lagi downhill .. nampak OK aku memujuk .. tapi ... huhuhuhu cukuplah .. repeat ja perenggan kat atas tu ... try baca terbalik pulak ... tak larat nak mengenangkan betapa pedihnya menolak motor baru kat dalam lorong air hujan .. sorik den .. sayu ati .. terguris body motor, turguris jugak atie den .. huahuahua ... osah nyosal annn .. nak adventure sgt kan .. boli motor pun nawaitu adventure .. ko hadap yo lah ... alahai anak omak .. 




Selalu nya cerita nie dikisahkan melalui lisan saje bila berborak2 citer pasal offroad, citer pasal mula2 amik RS3 .. modal buat gelak dan pedoman .. aku tahu had kemampuan aku, had motor aku .. biasye2 ajje .. R in the Middle kate org Pilah .. ape R ? RS3 Adventure .. in shaa Allah di kelapangan yang lain .. aku sambung dgn tragedi2 mencarik pasal offroad yang lain .. 



#roadtwentytwentytwo

#routestoturtuk

#rtt2rttt

2 comments:

  1. Lama betul x berblog walking.
    Seronok baca blog.
    Rasa mcm zaman dulu dulu. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agegegege ... Jom menulis semula .. sambung sel2 yg lama tak berhubung .. bahasa dan jiwa rider .. umpama mat rock 80an ..

      Delete